Netradičně tady napíšu o dokumentu, který samozřejmě nebudu posuzovat sám o sobě. Spíš ho doporučím, tedy pokud vás zajímají osudy fabriky na mrtvoly, která v 80. letech zaplavila kina svými neumětelskými pokusy o velkolepé filmy s mizivými rozpočty. Osudy sopky, která svou činností zasypala sama sebe. Firmy řízené dvěma megalomany, nadšeným filmařem s mizerným vkusem a jeho obchodně více než schopným bratrancem. Jo, mluvím o Cannon films.
Menahem Golan (1929 - 2014) a Yoram Globus (1941) pocházeli z Izraele a nade všechno milovali filmy. Točit začali už tam, ať v koprodukci s Evropou (Mivtsa Yonatan s Klausem Kinskim a jejich pozdější častou herečkou Sybil Danning), nebo výlučně izraelské filmy. Akční thrillery, erotické komedie, cokoli, čím mohli přitáhnout publikum. Snili si ovšem svůj americký sen o proniknutí do Hollywoodu - a počátkem 80. let se jim to povedlo, když koupili menší společnost Cannon.
V Americe setrvali na svém, tedy mnoho násilí a nahoty - tudíž horory primárně, míchané se sci-fi podle potřeby, dále erotické filmy s hvězdami jako Sylvia Kristel nebo Bo Derek, nebo remake jejich izraelských teen komedií. Také muzikály, taneční filmy... cokoli, jenom nic normálního. Zároveň se snažili přitáhnout hvězdy, takže najali Charlese Bronsona, Franca Nera nebo Chucka Norrise, později vytvářeli i nové, jako byli Michael Dudikoff nebo Jean-Claude Van Damme. Dokonce do jednoho filmu najali i Sylvestera Stallona.
Nicméně megalománie zejména Golana, který mnohdy zasedl i na režijní stoličku, se neomezovala jen na herce, a najímal i slavná režisérská jména. A to nejen režiséry hororů, jako byl Tobe Hooper, ale dokonce i uznávané tvůrce uměleckých filmů, včetně Franca Zefirelliho, Petera Bogdanoviche, Johna Cassavetese nebo Jean-Louise Godarda. Zefirelli si mimochodem spolupráci s G+G pochvaloval, protože ho nechali svobodně tvořit. Na druhé straně tu vypovídají lidé, které Golan a Globus nutili předělávat filmy, dokud nebyli spokojeni (tzn. víc krve a koz).
Pořád to je na takové megalomany málo. Cannon získával peníze na filmy totiž tak, že G+G nechali vytvořit plakáty k filmům, které hodlali vytvořit, práva pak prodávali distributorům a za tyto peníze pak filmy financovali. Spousta těch filmů nakonec ani nevznikla, třeba Golem s Charlesem Bronsonem, ušetřeni jsme byli také pokračování jakéhosi dětského filmu s trpaslíkem převlečeným za opici, v němž by si po jeho boku měl zahrát Bud Spencer. Mám pocit, že se Spencerem nakonec financovali Aladdinovu lampu, která je taky mizerná.
Nicméně všechno má svůj konec. Cannon produkoval příliš mnoho filmů, z nichž většina propadla. Rozpočty pak museli značně omezovat, zároveň ale dělali pořád filmy, které potřebovaly hodně speciálních efektů, které prostě chyběly. Viz čtvrtý díl Supermana. Nakonec si Globus na řešení finančních problémů přivolal italského podnikatele, který byl možná napojen na mafii, což se Golanovi nelíbilo, a tak se rozešli. (Což mi připomíná rozpad Beatles, nicméně tady se vlastně rozešli dva Allenové Kleinové prostřednictvím třetího.)
Golan si založil vlastní firmu, a jako naschvál začali oba točit film propagující v té době populární tanec lambada. Oba filmy měly premiéru ve stejné době a mám pocit, že ani jeden neuspěl. A to byl naprostý konec Cannon films.
Sám dokument je poměrně zajímavý a zábavný. Tradičně se samozřejmě skládá z výpovědí mluvících hlav a ukázek z filmů, dost možná spoilery, ale pro mě, který jsem většinu těch filmů neviděl (a u některých doufám, že je ani neuvidím), to byl docela i návod, něco z toho vypadá zajímavě. Nepočítám s tím, že to bude dobré, ale aspoň by to mohla být sranda. Třeba různé filmy s Bronsonem či Norrisem (Přání smrti 3 a Invazi do USA se věnují poměrně dost). Či ninjovské filmy s Kosugim. Ty erotický sračky asi nebrat. A popravdě, u ukázek ze dvojky Texas Chainsaw Massacre jsem radši nekoukal, jen poslouchal zvuk, takže to taky ne.
V dokumentu vystupují jak spolupracovníci Globuse a Golana, tak i
některé hvězdy, včetně Franca Nera, Michaela Dudikoffa, Bo Derek či
Sybil Danning. Chybí ale výpovědi samotných Golana a Globuse. A to je
vtipná perlička na závěr. Jak je u nich zvykem, Golan a Globus radši
vyprodukovali vlastní dokument a honem ho uvedli ještě před tímhle.
Žádné komentáře:
Okomentovat