Opět vítejte v prohnilé Itálii 70. let. Vraždí se, krade se, znásilňuje se, unáší se atp. ve velkém a policajti mají svázané ruce. Ale nebojte se, občané! U policie naštěstí dělá i Maurizio Merli, který dokáže dostat všechny lumpy tam, kam patří. Tedy do hrobu, vězení je podle něj úplně zbytečná instituce. Umberto Lenzi se oproti Almost Human ještě více utrhl ze řetězu a přesvědčil mě, že závěr zmiňovaného filmu, který jsem považoval za zoufalý čin bezmocného, byl ve skutečnosti míněn jako správné řešení problému. A to se mi zdá už jako trošku silná káva.
Ale dobře, není to sociální kritika, je to akční film. A akční film nepotřebuje hrdinu, kterej zločince přesvědčí, aby se dobrovolně nechali zatknout, jak to uměl rada Vacátko. Akční film potřebuje hrdinu, kterej nejde pro ránu daleko. Koneckonců, Clint Eastwood, Charles Bronson nebo Jean-Paul Belmondo taky hráli poldy dalece překračující svoje pravomoci, ale oproti zdejšímu hrdinovi byli mnohem sympatičtější. Maurizio Merli na mě totiž nepůsobil jako poslední spravedlivej v tomhle posraným městě, ale jako cholerickej dement se zálibou v násilí. Všichni poldové okolo něj byli mnohem sympatičtější a dalo se jim spíš fandit, tím myslím jeho starší a klidnější kolegy Giampiera Albertiniho a Alda Barberita, stejně tak vrchního šéfa Arthura Kennedyho (od něj jsem teda čekal záporáka, divil jsem se, že americká hvězda hraje jednostrunnou roli šéfa, co musí zahlazovat průsery svého podřízeného - a on jo). I v dalších rolích se objevují známé tváře, přesněji známé člověku, který už nějaký ten italský film viděl a zapamatoval si je. I Ivan Rassimov, tradičně jako hnusák, se objeví v menší roli. A pak je tu Tomas Milian ve skvělé roli hrbatého hajzla. Přesněji tu skoro není Tomas Milian ve skvělé roli hrbatého hajzla. Což je další průser, protože scény s Milianem jsou o dost lepší, než ty ostatní.
No a pak je tu ještě akce. A té je požehnaně. Od začátku do konce honičky, přestřelky, bitky, znásilňování, loupeže v bankách a další podobné akce. Co ovšem musí trpět, je příběh. A ten vlastně žádný není. Merli hledá jednoho hajzla, tak se k němu pokusí dostat přes Miliana, ten se naštve a pak už Merli hledá oba. A čas mezi tím je vyplněn různými akcemi, ke kterým se Merli většinou dostane náhodně. Vykradená banka - Merli přijede a vyřeší. Znásilněná dívka - Merli přijede a vyřeší. Okradený důchodce - Merli přijede a vyřeší. Samozřejmě, že pistolí či pěstí. Ostatně násilí mi přišlo v tomhle filmu až příliš a možná až samoúčelné. Nevím, ale když deset minut sledujeme přepadenou dívku, kterak je znásilněna skupinou fracků, a navrch ještě klackem, a pak je v dalších pěti minutách případ vyřešen a nic dalšího se k tomu až do konce nestane, tak je to poněkud samoúčelné. Nicméně i přes silnou epizodičnost, nedobrý konec, málo Miliana a nepříjemného Merliho je film dost zábavný. On Lenzi tu akci natočit uměl, to rozhodně jo. Takže nakonec 6,5/10. Jenom se teď bojím podívat na další filmy s Merlim, kterých mám hodně, protože patrně hraje pořád stejnou postavu. Přitom jako Mannaja byl výbornej...
a.k.a. Rome Armed to the Teeth, Assault With a Deadly Weapon
Režie: Umberto Lenzi
Hrají: Maurizio Merli, Arthur Kennedy, Tomas Milian, Maria Rosaria Omaggio, Giampiero Albertini, Aldo Barberito, Luciano Pigozzi, Ivan Rassimov, Luciano Catenacci, Ottaviano Dell'Acqua
Hudba: Franco Micalizzi
Itálie 1976
Žádné komentáře:
Okomentovat