SARTANA
Postava jménem Sartana se poprvé objevila ve filmu Mille dollari sul nero (1966), kde ji hrál Gianni Garko. Mám dojem, že to byla dokonce jeho vůbec první westernová role. Tenhle Sartana neměl s tím, kterého známe, nic společného. Podle všeho to byl zvrhlý desperát, který pořádně zavařoval hrdinovi Anthonymu Steffenovi. Což zní jako průměrný špageťák. Jenže film měl úspěch v Německu, kde dostal jednoduchý název Sartana. Producenti se tedy zřejmě rozhodli úspěch postavy využít, a nabídnout Sartanu sice s tváří Garka, ale úplně jiného.
Mille dollari sul nero - Němci správně pochopili, který je lepší |
Kdo je Sartana? Jak praví trailer k prvnímu filmu, je to lovec zločinců? Je to agent pojišťovny? Nebo je to pouhý zlodějíček? Občas se objevují i dále v sérii dotazy některých postav, jestli Sartana náhodou není vládní agent. Čím je, to nechme stranou. Sartana rozhodně není vagabund. Je oblečen do elegantního obleku a černého pláště s červenou podšívkou, jako kouzelník (nějaký kouzelník z kresleného seriálu byl Sartanovou předlohou). Potrpí si na hazard, takže v každém dílu aspoň jednou hraje karty. Charakteristický je i svými zbraněmi. Až na jeden film nepoužívá kolt, místo toho nosí malý derringer, který má bubínek, který vypadá jako hrací kostka. Nosí také winchestrovku, často ležérně položenou přes rameno, přesto dokáže vždy střílet rychle a přesně. Charakterově je poněkud nevyzpytatelný, většinou pátrá po nějakých ukrytých penězích. V prvním filmu se objevuje víceméně jako duch a proplouvá mezi zápornými postavami, aby zjistil, kam zmizelo zlato. Ve druhém filmu jde o odměnu za jeho hlavu a pátrá, kdo na něj nastražil past, ve třetím manipuluje s několika záporáky, aby jim prodal bezcenný pozemek, a ve čtvrtém jde opět o ukradené zlato. Sartana vždy elegantně překážky zvládne, aniž by se nějak výrazněji zadýchal.
Sartanův obvyklý arzenál (ještě má dělo, ale nechává ho za dveřmi) |
Dvě tváře Garka |
1) Se incontri Sartana prega per la tua morte (1968) - režíruje Parolini, vedle Garka se objevují William Berger, Fernando Sancho nebo Klaus Kinski
2) Sono Sartana, il vostro becchino (1969) - sérii přebírá Giuliano Carnimeo, Garko je tu pořád, vedle něj znovu Kinski, Frank Wolff nebo Gordon Mitchell
3) Buon funerale, amigos!... paga Sartana (1970) - Garko jako největší hvězda filmu, jinak vedle něj samé méně známé tváře, očividně nižší rozpočet a Sartana nám tu zestárl, místo vousů má knír
4) Una nuvola di polvere... un grido di morte... arriva Sartana (1970) - do rozpočtu přispěla španělská koprodukce, takže tenhle film působí asi nejlépe, podle mě je vůbec nejlepší, a nejen kvůli varhanické scéně
Na to navázala opět spousta neoficiálních sequelů, které jsem neviděl.
Passa Sartana... è l'ombra della tua morte (1969)
Cameron se marně snaží, ale Fidanimu (vpravo) to asi stačí |
...e vennero in quattro per uccidere Sartana! (1969)
Nabarvený Cameron popíjející pivo, podivná gravitace, vítejte ve světě Demofila Fidaniho |
Django sfida Sartana (1970)
Tři jakoSartanové ve filmech s jakoDjangy |
C'è Sartana... vendi la pistola e comprati la bara (1970)
Hilton se snaží, ale na Sartanu je drobet přičmoudlej |
Sartana nella valle degli avvoltoi (1970)
Lasky je zničehonic Sartana (vlastně není) v pískovně suplující Údolí smrti |
Lo irritarono... e Santana fece piazza pulita (1970)
Je to trochu jinak, než by se zdálo :) |
Vamos a matar Sartana (1970)
Corbucci meets Carnimeo? Asi ne. V hlavní roli George Martin, kterého nemusím, a taky je tu Gordon Mitchell. Plakát vypadá dobře, ale nic jiného ne.
Trinita e Sartana figli di... (1972)
Když už nemáme Djanga, vezmeme Trinityho a dáme ho dohromady se Sartanou. Ačkoli tady by mělo být jméno oddůvodněno tím, že černoch Trinity pochází z Trinidadu, nejspíš to vymysleli kvůli reklamě. Dobře mohl pocházet z Jamajky, ale Jamajku Terence Hill nehrál. V roli Sartany (nebo Halleluji?) Alberto Dell'Acqua.
Smělé inkognito (1972)
Aneb Alleluja e Sartana, figli di... Dio. Trinityho vyhodili a přidali postavu, kterou u Carnimea hrál Hilton. Neviděl jsem, ale sehnal jsem někde kopii s původním dabingem Štěpničky a Jandáka tuším. Stejně se toho bojím, protože prý jde o špatný film.
Jak vidno, mezi neoficiálními Sartanovskými sequely radno pátrat jen na vlastní nebezpečí. To by bylo pár slov k Sartanovi a příště bude Sabata.
Žádné komentáře:
Okomentovat