úterý 8. dubna 2025

GIALLO APRIL

Nějak teď jedu na giallo vlně, koukám na dávno viděné kousky, zkouším i nějaké dosud neviděné. Asi z toho nebude celoměsíční záležitost, jako je spagvember, ale schválně, jak dlouho mi to vydrží.
 
1. Lo strano vizio della signora Wardh (1971) /5.4./
Jestli v nějakém giallu záleží na vrahovi méně, tak snad jen v Your Vice is a Locked Room... Začátek je možná až moc hambatý, ale čím dál to postupuje, tím je to lepší, a až na to zbrklé vysvětlení v autě, které jsem ani teď pořádně nestíhal, je konec perfektní.
 
2. Smrtící spona (1984) /6.4./
Článek byl vydán, takže si přečtěte tam.
 
3. Una lucertola con la pelle di donna (1971) /6.4./
Už se mi to asi nelíbilo tolik jako napoprvé, ale halucinogenní scény s Florindou Bolkan jsou skvělé a napínat a děsit umí Fulci jako málokdo. Jean Sorel jedinkrát snesitelný, protože hraje podobné vakuum (díky Kubasovi za toto přirovnání), jako byl ve všech rolích.
 
4. La coda dello scorpione (1971) /8.4./
Od Martina asi jediné klasické giallo s vrahem v černém, kde se po něm opravdu pátrá, aby přišel na konci s nečekaným zvratem. Tak si říkám, že pokud tu měla být původně Edwige, mohla hrát spíš roli Idy Galli, bylo by zajímavější ji na začátku, jak jsme zvyklí, sledovat jako hrdinku, aby po necelé půlhodině skončila podřezaná. Alberto de Mendoza neplánovaně potřetí a topornější než jinde.
 
5. Gatti rossi in un labirinto di vetro (1975) /9.4./
Trash od Lenziho, většinou ale zábavný, občas chtěně, občas nechtěně komický. Nicolaiův soundtrack a komické role Baldassareho, Barthy a Vargase jsou na tom to nejlepší, zatímco protagonisté Richardson a Brochard jsou dost toporní a zklamou. 

6. Sette scialli di seta gialla (1972) /11.4./
Článek bude. 
 
7. Čtyři mouchy na šedém sametu (1971) /18.4./
Jako vždycky mi do všeho vlezla práce, takže jsem celý týden vynechal. Asi mám podobný názor jako napoprvé, kvůli nevýrazným hlavním postavám se film dost vleče a naopak ty vedlejší jako by každá vpadla z jiného filmu. Michael Brandon je mizerně nadabovaný, Mimsy Farmer rovnou mizerně hraje. Právní pozadí toho, proč film na dlouhá léta zmizel, je také zajímavé, a uvedení na nějaké kabelovce v 90. letech v ČR bylo zřejmě nelegální. 
Bud Spencer je Bůh
8. Amuck (1972) /19.4./
Hitchcockovina s Barbarou Bouchet v roli Grace Kelly a Jamese Stewarta v jednom a Rosalbou Neri v roli, o které Hitchcock radši ani nesnil. Občas opravdu dobré, občas příjemně brakové, pomalé, ale zábavné. Údajně měla hrát roli Eleanory původně Edwige, ale Rosalba sem sedí mnohem lépe.
 
9. Paní z neděle (1975) /19.4./
Článek bude.

10. Naked Girl Murdered in the Park (1972) /19.4./
Článek bude.
 
11. Torso (1973) /20.4./
Oproti ostatním Martinovým giallům se mi zdá opravdu slabší, navíc už sem míchá prvky z komedií s Fenech, co v té době točil (slintající vidláci) a je to spíš předchůdce slasheru. Až se divím, že to někde na kazetě nevyšlo třeba jako Halloween 4 (než vznikl) nebo Pátek třináctého 26.  

ZLATÁ BŘITVA 2025
Nejlepší film: Lo strano vizio della signora Wardh
Nejlepší režie: Lucio Fulci (Una lucertola con la pelle di donna)
Nejlepší herec v hlavní roli: Marcello Mastroianni (Paní z neděle)
Nejlepší herečka v hlavní roli: Jacqueline Bisset (Paní z neděle) 
Nejlepší herec ve vedlejší roli: Ivan Rassimov (Lo strano vizio della signora Wardh)
Nejlepší herečka ve vedlejší roli: Rosalba Neri (Amuck)
Nejlepší hudba: Ennio Morricone (Una lucertola con la pelle di donna)
Nejlepší vražda: chloroform, plyn a kostka ledu (Lo strano vizio della signora Wardh)
Nejlepší Bůh: Bud Spencer (Čtyři mouchy na šedém sametu) 
Nejlepší záměna šátků: Torso
Nejbizarnější vražedná zbraň: keramický penis (Paní z neděle)
Nejlepší sluha: Umberto Raho (Crimes of the Black Cat a Amuck)

Žádné komentáře:

Okomentovat