sobota 19. července 2025

GUN CRAZY (1950)

Noirová nálada, navozená nedávno viděným filmem Proklít, se mě drží, tak proč toho nevyužít. A dvakrát jsem se trefil velmi dobře, ač vědom si toho, že toto natočil Joseph H. Lewis, režisér Velké kombinace, jsem měl trochu obavy.
 
Nicméně Gun Crazy naštěstí disponuje na béčko velmi dobrým scénářem a režisér byl při natáčení pod takovým tlakem, že začal improvizovat tak, až to bylo ku prospěchu věci. Scénář napsal oceňovaný autor Dalton Trumbo, který se v roce 1947 pro svoje politické postoje ocitl na černé listině, a dokonce byl i vězněn. Vzhledem k nulové možnosti práce začal spolupracovat s béčkovými produkcemi a pod pseudonymi pro ně psát a upravovat scénáře filmů, které by předtím byly pod jeho úroveň. Během té doby samozřejmě tajně napsal i pár áčkových věcí, jako třeba Prázdniny v Římě. Scénář Gun Crazy tak není jen krvavou kronikou inspirovanou osudy Bonnie Parker a Clydea Barrowa, ale poměrně přesvědčivě vykresluje vztah fanatického střelce a psychopatické vražedkyně, kteří se, aby nemuseli pracovat, rozhodnou pro dráhu zločinu. A ještě stíhá být krok napřed před divákem - chvílemi jsem si říkal, že teď je mi jasné, co bude dál, a v tu chvíli se stalo něco, co jsem vůbec neočekával.
 
 A scénář dostal do rukou režisér, který se pod vlivem finanční a časové tísně rozhodl pro několik nekonvenčních kroků. Ten nejzásadnější a nejznámější je způsob natáčení scén loupeží - je v tom čtyřminutová scéna, kdy se kamera vůbec nehne z auta a vše, příjezd na místo, loupež i útěk, snímá v jediném záběru. Ale vůbec i to, že většina filmů dvojice v autech točila zepředu, zatímco Lewis kameru drží za postavami a točí z kufru se sundanými zadními sedačkami. Dost scén se točilo bez povolení ve skutečném provozu, ručními kamerami, včetně některých přestřelek. 
 
Na koho všeho měl tento film značný vliv, se nedá ani spočítat. Scéna přepadení obchodu, kde Bart a Laurie prchají v dlouhých kabátech a černých brýlích, snímaná ruční kamerou, jako by vypadla spíše z francouzského filmu počátku 60. let než amerického filmu roku 1950. Vliv bychom tu našli na Quentina Tarantina (opět na Pravdivou romanci i Takové normální zabijáky), ale třeba i na Umberta Lenziho, který ve svých filmech některé prvky použil taky (Il cinico, l'infame, il violento začíná rovněž rozbitím výlohy a jejím vykradením). A skvěle gradující závěrečná scéna mi evokovala atmosféru samurajských filmů i zombie hororů, ale nebudu psát jak, abych nezkazil překvapení.
 
Jediné, co je tak na škodu, je toporný výkon Johna Dalla v hlavní roli. Peggy Cummings je ale velmi dobrá. Zbytek herců skoro nemá cenu jmenovat, tohle je two-man show. Nicméně jinak lze Gun Crazy jednoznačně doporučit. V roce 1992 vznikl film téhož názvu, ale už podle popisu děje půjde o něco dost jiného. 8/10
 
a.k.a. Deadly Is The Female, Blázni do zbraní
Režie: Joseph H. Lewis
Hrají: Peggy Cummings, John Dall, Berry Kroeger, Morris Carnovsky, Anabel Shaw, Harry Lewis, Nedrick Young, Trevor Bardette, Mickey Little, Russ Tamblyn
Hudba: Victor Young
Produkce: United Artists
USA 1950  

3 komentáře:

  1. Jak Killers, tak Gun Crazy mám v plánu vidět už dlouho a tyhle výborný recenze mě k tomu snad dokoupou.
    K předchozím recenzím - s Dark Angel asi souhlas (viděno fakt dávno), jen mě pobavil vtípek s očekáváním toho, jak asi vypadá byt poldy- kovboje; z Big Combo si pamatuji skvělýho Conteho (mj. poskytující orál své milence), super dvojici (asi teplých) zabijáků (Lee taky super), popravu chlapa s naslouchátkem a finální záběr na detektiva a ženu v hangáru - škoda jen, že z postavy detektiva-magora na konci začali dělat strašnýho borce a z Conteho zbabělou krysu (není ve finální scéně natočen Conte tak, aby působil strašně maličce vůči detektivovi?).

    OdpovědětVymazat
  2. Ad Big Combo: Mně detektiv za celou dobu nepřipadal vůbec jako magor, a asi tak divákovi ani připadat neměl, vzhledem k tomu, že Cornel Wilde byl nějak zapojený do produkce a Jean Wallace byla jeho manželka.Taky je ale možné, že mi to překryla dabovaná verze - zatímco obsazení Aleše Procházky na Conteho bylo bezvadné, stejně jako Jaromír Meduna na Donlevyho, Wildeho daboval Libor Bouček, s čímž jsem celý film zápasil. A s hlasem Libora Boučka zní všechny postavy jako moderátoři ranního vysílání komerčního rádia.
    Film Noir Festival, jak jsem právě zjistil, se letos vrací na Křivoklát, což je pro mě lákavý, to mám cca 15 km přes les. Bude retrospektiva Roberta Siodmaka. Zabijáci zrovna ne, ale jestli pojedu, zajímalo by mě Křížem krážem, rovněž s Lancasterem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bouček v dabingu, to je za trest:D. No asi neměl detektiv být magor, ale na mě působil v originále jako někdo, koho případ moc nezajímá - hlavně, že to natře Contemu. Ale asi to je jen mlhavý dojem.
      Že bych konečně zašel? Tohle je rozhodně lepší než Český Šternberk

      Vymazat