Stránky

sobota 28. června 2025

BADLANDS (1973)

Pomalý, baladický film o dvou vraždících teenagerech na cestě napříč Amerikou 50. let. Martina Sheena už nebaví vynášet odpadky, Sissy Spacek nebaví chodit do školy, tak zabijí jejího tvrdého tatíka Warrena Oatese a vydají se na cestu, na které nejdřív žijí jako robinsoni v lese, následně přepadají osamělé usedlosti, aby zjistili, že ač postupují pořád k obzoru, nikdy ho nemůžou dosáhnout.
 
Film byl inspirován skutečným případem párečku vrahů z Nebrasky, ale oproti realitě byla spousta událostí upravena. Malickovi nejde o krvavou kroniku skutečného případu, ale spíše o vykreslení vztahů dvou mladých lidí, kteří se toužili zbavit okovů, aby zjistili, že za svobodu musí zaplatit obrovskou cenu. Kde by jiní tvůrci tlačili na pilu při zobrazování Sheenových zločinů, Malick vlastně jen přihlíží - ne okem dokumentaristy, ale okem malíře, který scénu zachycuje v dokonale vycizelovaném provedení. Přestože se na filmu postupně vystřídali tři kameramani, je jasné, že natáčení zcela ovládal sám režisér a producent, který přináší jeden fantasticky vypadající záběr za druhým.
 
Martin Sheen i Sissy Spacek v hlavních rolích jsou fajn, zbytek obsazení se spíše tak mihne, včetně Warrena Oatese, kterého si tu bohužel moc neužijeme. Prominentní místo v soundtracku má převzatá xylofonová skladba od Carla Orffa - tak jako Zapadákov inspiroval Tarantina při psaní Pravdivé romance, Hans Zimmer při skládání soundtracku tuto inspiraci pochopil a ústřední téma se té Orffově skladbě podobá jako vejce vejci. 7,5/10
 
 
a.k.a. Zapadákov
Režie: Terrence Malick
Hrají: Martin Sheen, Sissy Spacek, Warren Oates, Ramon Bieri, Alan Vint, Gary Littlejohn, Terrence Malick, Charlie Sheen, Emilio Estevez, Charles Fitzpatrick, John Carter
Hudba: George Tipton, Carl Orff, Eric Satie
Produkce: Warner Bros
USA 1973 

pátek 27. června 2025

LALO SCHIFRIN 1932-2025

 Ach jo... Když šedesátková či sedmdesátková akční kriminálka, tak se soundtrackem od Schifrina. RIP 

neděle 22. června 2025

DJANGO UNDISPUTED (2025)

Spencerhillsploitation bohužel stále žije a je možná v ještě horší formě než dřív. I přes název vykrádající jak Corbucciho klasiku, tak Tarantinovu hitovku, jedná se o dle tvůrců o poctu, jinak totální vykradačku Pravé a levé ruky ďábla a Malého unaveného Joe. Tohle se ani nemuselo točit, tohle stačilo prostě kompilací složit dohromady z vybraných scén z obou filmů. Bohužel se jedná o kopírku mizerně natočenou. 
 
Kdyby to nedejbože někoho napadlo u nás uvést, místo Nesporného Djanga bych to pojmenoval Namakané ruce ďábla, protože tak to přesně vypadá - banda GenX fitkařů se špatně zamaskovanými kérkami si pro zábavu natočila pár oblíbených scének z oblíbených filmů. Bohužel si to nenechali, ale prodávají to. Herci jsou nesympatičtí, oškliví, přestárlí. Django, snažící se být spíše Trinity (kdo ví, možná to na Djanga přejmenovali až v postprodukci, což by ale bylo stylový), vypadá na padesát, stejně jako většina žen ve filmu. Z prostitutek botox skoro až odkapává. No a Djangův bratr "Spencer" ani nemá jméno! Je to jen svalnatý hromotluk v pozadí, co sem tam prkenně odříká nějakou větu z původních filmů. Jediná známá tvář je Ottaviano Dell'Acqua hrající otce hlavních postav, ale hraní nebyla nikdy jeho silná stránka, tak nemůže nic zachránit.
 
To, že film vypadá hodně lacině a s některými výpravnějšími záběry si tvůrci pomohli databankou, to by mi nevadilo. Příšerný anglický dabing, který naprosto nesedí, a je neúměrně sprostý ("You fucking cocksucker!" řve padouch na Djanga) mi vadí víc. Hudba z databanky, nevhodná, spíš vykrádající něco mezi Morriconem a Zimmerem, hrůza. To, že ve filmu je jediná, velmi špatně natočená bitka až na konci by mě tolik taky neštvalo. Neoriginalita, tupost, nepochopení vtipu a toho, jak se točí vtipné scény jsou ale tím největším záporem. Ne, tohle není pocta Enzovi Barbonimu, jak tvrdí úvodní titulek. Tohle je vykradačka nejhrubšího zrna.
 
Nicméně úvodní logo, oznamující že jde o "original" místo "production" říká vše. Není to film, ale obsah. Prostě to vzniklo pro streamovací platformu, která potřebuje odběratelům nabízet nový obsah, a jak ho lépe udělat než obšlehnout něco starého, co všichni znají, a nabídnout to v novém kabátě, aby udělali větší čísla, než kdyby nabídli něco padesát let starého. 1/10
 
Režie: Claudio del Falco
Hrají: namakaní tupci, botoxové šlapky a Ottaviano Dell'Acqua
Hudba: generátor Hanse Zimmera
Itálie 2025 

JACK BETTS 1929-2025

 Připomenout úmrtí spaghetti westernového hrdiny, který navíc hrál roli Djanga asi nejvíckrát vůbec, se sluší. Ve věku 96 let zemřel 19. června Jack Betts, který v italských filmech, zejména u Demofila Fidaniho, hrál pod pseudonymem Hunt Powers. Kromě Fidaniho hrál ale i v Giraldiho Sugar Coltovi nebo v Lucidiho The Greatest Robbery in the West s Georgem Hiltonem a Walterem Barnesem.

sobota 21. června 2025

THE SHOW WITH A NAME - KLASICKÉ WESTERNY část 7 - 60. LÉTA A ODKAZ DODNES

Poslední díl série o klasických westernech končí jejich koncem v 60. letech, megalomanskou výpravnou ságou Jak byl dobyt Západ a labutí písní Muž, který zastřelil Libertyho Valance. Nicméně přesto že žánr během 70. a 80. let skoro vymřel, občas dojde k nějakému revivalu, v 90. letech po Tanci s vlky, v posledních letech na streamovacích platformách v seriálové podobě.

sobota 14. června 2025

THE SHOW WITH A NAME - KLASICKÉ WESTERNY ČÁST 6 - PISTOLE MNOHA STATEČNÝCH

Šestý díl už přesahuje do 60. let. Nejdříve se podíváme na dva hrdiny, jejichž jména se dostala i do názvů filmů, abychom přešli přes filmy s Randolphem Scottem k nejslavnějšímu americkému westernu vůbec a jeho třem pokračováním, která původnímu filmu nesahají po kotníky. Konečně ale také blíže prozkoumáme pistole, které leží celou dobu před námi!

neděle 8. června 2025

HEAVEN'S GATE (1980)

Legendární propadák, ve své době zatracovaný (a ještě v roce 2000 prohlašovaný za nejhorší film všech dob), dnes možná nekriticky vyzdvihovaný jako ve své době nepochopené dílo. Já bych pro Nebeskou bránu spíš použil Truffautův termín "velký chorý film." Je za tím vidět nápad, je za tím vidět ambice, a ta ambice tak silně převyšuje ten nápad, že děj, na který by stačilo nějakých 140 minut nanejvýš, je roztažen na tři a tři čtvrtě hodiny. A ten děj ani není tak dobře provázaný a promyšlený.
 
Úvodní čtvrthodina se odehrává na univerzitě na Harvardu, kde hlavní hrdina Averell (ne Dalton) v podání Krise Kristoffersona, a jeho kamarád John Hurt právě absolvovali. Po tanečcích, bitkách mezi kolejemi a balení usměvavé dívky se přesouváme o dvacet let dopředu do Wyomingu, kde se místní dobytkářští magnáti rozhodli zatočit s přistěhovalci, kteří jim kradou dobytek a půdu. Proto najímají padesátku ostrých hochů a vypisují seznam 125 lidí, které je potřeba zabít. To vše posvěceno guvernérem státu, kongresem a prezidentem Spojených států. Zatímco Kristofferson se coby šerif snaží svůj okrsek bránit proto vraždění, Christopher Walken je jedním z najatých střelců, který bez mrknutí oka vraždí přistěhovalce. Oba je spojuje láska ke kurvě Isabelle Huppert, která si mezi nimi nemůže vybrat. Jenže i ona se ocitá na onom nechvalně proslulém seznamu. Což je možná spoiler, protože to se dozvíme až někdy po dvou hodinách.
 
Ono to s tou dobytkářskou válkou v Johnsonském okrsku bylo dost jinak, než jak to film zpolitizovaně líčí. Například tam nebyli žádní Rusáci. To jen Cimino se snažil o komentář ke Studené válce a ukázal Američany jako vraždící bestie, kdežto nebohé Východoevropany jako... vlastně dost zbídačenou necivilizovanou chásku, která nemá šanci se proti státnímu fašismu bránit. Upřímně ale to zdaleka není hlavní problém filmu. Perfekcionismus, který přinesl ve spojení tvrdohlaévho režiséra a geniálního kameramana Zsigmonda tak nádherné obrazy, by se dal vítat, bohužel scénář je děravý jako ústa staré ženy. Cimino vlastně neví, jestli chce vyprávět o milostném trojúhelníku, o třídním boji nebo o starých přátelích z Harvardu, kteří se potkávají na opačných stranách barikády. Vlastně tohle ví, na tuhle linii kašle a tím vlastně nechává Harvardský prolog jako totálně zbytečnou část filmu. John Hurt se ve většině filmu buď neobjevuje, nebo jen v totálně zbytečné roli.
 
Copak zdlouhavé tanečky a slavnosti vykradené od Forda, Cimino vůbec cituje leccos, takže dost značnou inspirací mu muselo být Tenkrát na Západě (scény, kdy regulátoři v dlouhých kabátech kráčí ke kameře nebo od kamery jako by z Leoneho vypadly, stejně jako představovačka Walkena skrz prostěradlo), scéna v podstatě zbytečné vraždy nádražáka jako by vypadla ze špaget taky (záběr s regulátory zjevujícími se nad kopcem mi silně připomněl Tváří v tvář). Vůbec příjezdem vlaku s regulátory jako by se film přepnul, do té doby to byl spíš historický příběh zasazený na Západ, kdežto od téhle chvíle je to western včetně zbytečného a velmi brutálního násilí. Závěrečná nepřehledná bitva mi pak silně připomněla moment z druhého dílu Vinnetoua, ale toho asi Cimino necitoval.
 
Kris Kristofferson je spíš ikona žánru v hlavní roli, Walken podává jednoznačně lepší výkon. Hurt by je oba přehrál, ale nedostává prostor. Úlisného padoucha vytvořil Sam Waterston, v menších rolích se objeví Jeff Bridges, Brad Dourif nebo Joseph Cotten. Nejlepší scéna je pak s lovcem vlků Geoffreym Lewisem a začínajícím Mickey Rourkem. Isabelle Huppertová zápasí s angličtinou a hraje v tom zejména proto, že americké herečky jejího věhlasu a kvalit by asi odmítly ukázat tolik a tak často. Nicméně na fóbii z oblečení z Kubasova výstižného komentáře na čsfd jsem si vzpomněl, sotva se poprvé svlíkla.
 
Co se mi nelíbilo, byla hudba. Nebo spíš její použití a mix. To, že vychází z východoevropských lidovek (i nějaké české jsem zaslechl), nevadí vůbec, ale moc na sebe strhává pozornost, a hraje ve scénách, kde by být nemusela. Třeba v první scéně s Walkenem a Huppertovou, kdy ještě divák neví, jestli se za ní přišel milovat, nebo ji přišel zabít. Je to natočené tak, že bez hudby by z toho mohlo mrazit, ale hraje přes to moc nahlas romantická skladba, která se k tomu vůbec nehodí. Motiv z An der schönen blauen Donau jsem považoval za motiv spojující bývalé spolužáky z Harvardu, a hraje i při scénách Kristoffersona nejen s Hurtem, ale i s Walkenem. Takže jsem přemýšlel, kde jsem Walkena na začátku přehlédl, než mi došlo, že tam prostě nebyl, a že to není film o bývalých spolužácích, kteří se o dvacet let později setkali na opačných stranách barikády. Čímž je ale prolog zbytečný, nicméně ve zbytečnosti kraluje epilog, který sám musel stát půl milionu dolarů, aniž by filmu cokoli přinesl a cokoli se v něm stalo.
 
Kdyby měl Cimino rozum a sestříhal dvě hodiny rovnou, byl by to dneska nejspíš pozapomenutý antiwestern. Monumentální stopáž tomu vytváří legendární status, který ale bohužel nenáleží filmu samotnému, spíše pověstem o jeho natáčení a jeho dopadu na americký studiový systém. Dvouapůlhodinová verze sice opravdu existuje, ale vznikla až po neúspěchu té původní, a pochybuji, že byla krácena úspěšně, tedy tak, aby se ořezalo to zbytečné a zůstalo to zásadní. 6/10
 
a.k.a. Nebeská brána
Režie: Michael Cimino
Hrají: Kris Kristofferson, Christopher Walken, John Hurt, Isabelle Huppert, Sam Waterston, Jeff Bridges, Brad Dourif, Joseph Cotten, Ronnie Hawkins, Geoffrey Lewis, Mickey Rourke, Paul Koslo, Richard Masur, Terry O'Quinn, Rosie Vela, Tom Noonan, David Mansfield, Willem Dafoe
Hudba: David Mansfield 
Produkce: United Artists
USA 1980 

sobota 7. června 2025

THE SHOW WITH A NAME - KLASICKÉ WESTERNY část 5 - RIO WAYNE

Pátý díl se vrací k Johnu Waynovi, jeho spolupráci s Johnem Fordem, ale zejména s Howardem Hawksem na trojici westernů Rio Bravo, El Dorado a Rio Lobo.


sobota 31. května 2025

THE SHOW WITH A NAME - KLASICKÉ WESTERNY ČÁST 4 - 50. LÉTA

Ve čtvrtém díle speciálu se překlopíme do padesátých let a zajímat nás budou především filmy s Jamesem Stewartem, Garym Cooperem a Gregorym Peckem. Technicolor a Cinemascope pomalu ovládají westerny, kterých bylo v padesátých letech tolik, že nemůžeme ani zdaleka probrat vše, co byste chtěli slyšet. Taky se z padesátých let ještě ve dvou dalších dílech nevyhrabeme.

CLINT EASTWOOD 95

 Všechno nejlepší a ještě hodně let!