pátek 6. dubna 2018

SAUDEK - TECHNICKÉ NOVINY 1971-1977

Nedávno už jsem tu psal o tom, že jsem si objednal tuto knihu, která čerstvě vyšla. Když před devíti lety, kdy mě to vůbec nezajímalo, vyšla Muriel a oranžová smrt, byl náklad takřka hned rozebrán. Lips Tullian se prodával pomaleji, ale taky už je nedostupný, Muriel a anděly z roku 2014 fanoušci rovněž okamžitě skoupili. Nebo jen fanoušcí? Samozřejmě se toho chytli mnozí spekulanti, kteří nakoupili více knih a za mnohonásobné ceny teď knihy prodávají na internetu. Takže těžko říct, jak rychle se vyprodá tohle. Že se s tím bude opět spekulovat, o tom nepochybuji.
Nyní tedy vyšel soubor pěti Saudkových seriálů, které vycházely v 70. letech na Slovensku, kde měl Kája Saudek relativně svobodnější možnost publikování svých komiksů než v Praze. Scénáře si psal ke všem příběhům sám. Vzhledem k prostoru, vymezenému pro komiksy v novinách, jsou kresleny na šířku a černobíle. Tieň na hranici času však vycházel s modrým kolorováním, které však bylo většinou vinou špatného tisku posunuto.
S prací na knize měl restaurátor Filip Konečný potíže i proto, že se od většiny kreseb nedochovaly originály a jediné, s čím musel pracovat, byly nekvalitně natištěné noviny. Práce, kterou odvedl, si zaslouží skutečně nejhlubší obdiv. Minimálně první komiks vydal sám ve velice limitovaní verzi coby grafické listy, tam, narozdíl od souboru, dodržel barevné tónování, tentokrát i správně umístěné. V souborné knize barva chybí, což je trochu škoda.

TIEŇ NA HRANICI ČASU /1971/
Fantastický příběh kombinující sci-fi a válečnou tématiku, v níž se ústřední hrdinové, dvojčata Káj a Jáj (tj. bratři Saudkové) vydávají na záhadnou starou kolej, kde za války zmizela nacistická jednotka. Od cesty je však odrazuje záhadná dívka v luxusním sporťáku, vražedný robot a ostatně i starostliví rodiče. Dějově je to sice pěkná ptákovina, která nakonec ani nemá pointu, ale je evidentní, že Saudek se nad kreslením velice bavil, takže tu najdeme plno jeho typických postranních vtípků. Podobně jako u staršího komiksu Honza Hrom do děje zapojil panáky z kreslených vtipů z Dikobrazu, když se mluví o špionáži, objevuje se karikatura Conneryho coby Jamese Bonda, Němci "mluví" frakturou, jejich letadla ve tvaru říšských orlic mají označení "junker" - ostatně s nacistickou symbolikou se tu hraje hodně. Káj a Jáj čtou Technické noviny, citoslovce vrčení motoru jedoucího "tempo furioso" jsou napsány v notových linkách, vtipná je i protektorátní známka s popiskem Dolfi Hitla... Mohl bych jmenovat do nekonečna. Tieň je ze všech seriálů také nejdelší, a až neuvěřitelně působí fakt, že některé stránky jsou vlastně vycpávka - udělaná ovšem neskutečně zábavně. Neuvěřitelně to působí proto, že v této době málokterý Saudkův komiks vyšel do plánovaného konce.
Zajímavostí je, že Saudek komiks později přepracoval do sešitu Trať se ztrácí ve tmě, vydaného Českou speleologickou společností v roce 1980, již v češtině. Jedna stránka se dochovala ve starší české verzi z 60. let, takže je možné že Saudek podobný seriál promýšlel už dříve.

OBJAV /1972/
Druhý komiks opět navazuje na starší Saudkovo dílo, tentokrát na nedokončený komiks Věčný návrat z roku 1968, který byl tedy barevný a český. První část Objavu vlastně přepracovává Věčný návrat a dále rozvíjí jeho příběh. Ten tentokrát není tolik nabitý frky ani tak zajímavý a vtipný. Děj má jen deset stránek a točí se kolem zázračné zbraně, která svému tvůrci přinese více trápení než štěstí.

HOR SA, DO HLBÍN! /1973/
Káj a Jáj jsou zpět, tentokrát ale pod jmény Tom a Hrom. Vrací se i záhadná dívka s nadvelegrandextraultrasuperkingdomsize cigaretou a superautem, jímž provede oba bratry neskutečnou rychlostí silnicemi, vzduchem i vodou, aby odhalili další tajemství, opět spojené s nacisty. Příběh je tentokrát kratší a ne tak vyšperkovaný, ani tak zábavný, ale celkově to bylo určitě lepší než předchozí Objav.

SKAZA BALÓNA KYSIBELKA /1974/
Tentokrát jde opět o remake, pro změnu o rok staršího českého kratšího komiksu, pro slovenskou verzi rozšířeného. Jedná se o nepodařený let balónu odstartovaného na jubilejní výstavě roku 1891, a dobrodružství účastníků, kterým celou cestu hrozí jistá smrt, vtipně personifikovaná jako smrtka, která tu číhá v řece, tu na zemi, tu jinde, brousí si kosu a nemůže se dočkat, až spadnou. Čelnou postavou je urostlý nadporučík Filip Stuliján - ano, Saudek si Lipse Tulliana oblíbil natolik, že si neodpustil vrazit ho i do jiných děl. Jeho manželkou pak je Hilda z téhož komiksu - nebo, chcete-li, Saudkova žena.

PRÍBEH PLECHOVÉHO POKLADU /1976/
Poslední Saudkův komiks pro Technické noviny, který bohužel postihl osud mnoha jeho dalších děl, totiž, že nevyšel do konce. Naštěstí, narozdíl od prvních komiksů, se tu dochovaly originály, takže v knize je komplet. Na komiksu je znát měnící se rukopis, příběh je tentokrát trochu zmatečně prolínán mezi 16. stoletím a rokem 1950, kdy je náhodou objevena krápníková jeskyně, v níž byla penězokazecká dílna. Kdopak "hraje" penězokaze Jána a jeho milou? Ano, opět Lips Tullian a Hilda. I tentokrát došlo k přepracování do češtiny, pod názvem Tajemství zlatého koně.

Kdybych měl komiksy nějak seřadit podle obliby, dopadlo by to asi takhle:
1) Tieň na hranici času
2) Hor sa, do hlbín!
3) Skaza balóna Kysibelka
4) Objav
5) Príbeh plechového pokladu

Pár srovnání:
Objav X Věčný návrat:

Tieň na hranici času X Trať se ztrácí ve tmě:
PS. I od této knihy existuje "limitovaná edice", která navíc obsahuje vložený list s novým komiksem od Miroslava Schönberga jako poctou Kájovi Saudkovi a jeho Jessii.

2 komentáře:

  1. Pěkný článek. Jenom mám pocit, že ty citolsovce a "tempo furioso" je narážka na futurismus, respaktivě na básnické dílo se stejnou tématikou od Marinettiho.

    OdpovědětVymazat
  2. To netuším, Marinettiho poezii jsem nikdy nečetl. Já to bral čistě jako hudební narážku.

    OdpovědětVymazat